یاوران ولایت

مسجد-مدرسه ­ی یاوران ولایت اولین مسجد-مدرسه­ی استان قم می‌باشد که در سال 91 با رویکرد تربیت اسلامی در مسجد خاتم الأنبیاء پردیسان شروع به فعالیت نمود.

نظام تعلیم و تربیت این مسجد-مدرسه، حاصل چندین سال مطالعه اندیشه­های اندیشمندان تربیتی و موسسات موفق ایرانی و کشورهای دیگر جهان و  نیز تجربه میدانی در عرصه تعلیم و تربیت می باشد که با تکیه  بر مبانی و اندیشه امام خمینی (ره) و امام خامنه ای طراحی و اجرا شده است.

این نظام تعلیم و تربیت دارای مبانی و اصولی می‌باشد که در برنامه ها و راهکارهای آموزشی – تربیتی مجموعه امتداد پیدا کرده است.

 

در ادامه با برخی از اصول مسجد-مدرسه­ی یاوران ولایت آشنا خواهید شد:

مسجد محوری

اصول انقلابی

خانواده محوری

استعداد محوری

مربّی محوری

تربیت جامع

خودسازی مقدّم بر دگرسازی

هدفمندی و تکیه بر افق

تمرکز بر دارایی و نه دانایی

خود شناسی

انضمام علم و عمل

مبارزه با راحت طلبی

انتخاب راه توسط متربّی

کار گروهی

تفاوت­ها

یکی از مهمترین اصولی که باید در یک نظام تعلیم و تربیت در نظر گرفته شود، توجه به تفاوت‌های فردی دانش آموزان است.

خداوند متعال هیچ دو نفری را مانند یکدیگر نیافریده است. از این رو، شاکله های شخصیتی انسان ها با یکدیگر متفاوت می باشد. پس، هر نظام آموزشی-پرورشي برای رشد انسانها باید به این تفاوت‌های فردی توجه نماید.

این اصل در دو سطح آموزشی و تربیتی در مسجد-مدرسه­ی یاوران ولایت ساری و جاری است.

در وهله­ی نخست به برنامه ها و روش‌های سطح آموزشی خواهیم پرداخت:

در سطح آموزشی، دو قسمت وجود دارد:

  1. عناوین آموزشی
  2. روش­ های آموزشی

با برخی از اصول مسجد مدرسه­ی یاوران ولایت در تصاویر بالا آشنا شدیم.

این اصول زیربنای طراحی برنامه ها و شیوه های آموزشی – تربیتی مسجد-مدرسه­ی یاوران ولایت برای زمینه سازی رشد دانش آموزان جهت کسب ویژگی‌های جوان مؤمن متخصص انقلابی است.

برای آشنایی با برخی از این برنامه ها و مطالعه توضیح اجمالی آن‌ها می‌توانید به تصاویر زیر مراجعه فرمایید:

عناوین آموزشی

در مسجد-مدرسه­ی یاوران ولایت دو طیف کارگاه آموزشی وجود دارد:

الف. کارگاه های مهارتی

ب. کارگاه های علمی

 

الف. کارگاه های مهارتی:

دانش آموزان در ابتدای ورود خود به این مدرسه، طی 40 جلسه با چهار کارگاه نویسندگی، هنر، کامپیوتر و فنی آشنا می‌شوند و پس از آن، دانش آموزان با توجه به علاقه، استعداد خود و مشورت مربی و خانواده می‌توانند یکی از این کارگاه ها را انتخاب کرده و طی یک زمان سه ساله در رشته­ی مهارتی مورد نظر خود آموزش ببینند.

 

ب. کارگاه های علمی:

سواد رسانه ای، طب، روابط اجتماعی و تاریخ تحلیلی، چهار کارگاه علمی هستند که به صورت چرخشی به مدت یکسال دانش آموزان با ضروریات این علوم آشنا خواهند شد. متربیان در سال دوم تحصیل خود، یکی از این علوم را با توجه به علاقه، استعداد و مشورت مربی و خانواده انتخاب نموده و به مدت دو سال در آن زمینه به تحصیل دانش خواهند پرداخت.

هر کدام از این کارگاه بر اساس هوش و استعدادی بنا شده:

کارگاه فنی: هوش بدنی – حرکتی

کارگاه نویسندگی: هوش کلامی – زبانی

کارگاه هنر: هوش تجسمی – فضایی

کارگاه کامپیوتر: هوش منطقی ‌- ریاضی

کارگاه طب: هوش طبیعت گرا

کارگاه روابط اجتماعی: هوش بین فردی

کارگاه سواد رسانه ای: هوش تجسمی – فضایی

کارگاه تاریخ تحلیلی: هوش منطقی – ریاضی

 

تفاوت‌های فردی

از جمله فعالیت‌هایی که در مسجد-مدرسه­ی یاوران ولایت جهت شناخت و پرورش استعدادهای هر فرد انجام می‌شود، برگزاری آزمون استعدادسنجی با توجه به هوش های چندگانه است.

مسجد-مدرسه­ی یاوران ولایت با همکاری مرکز مشاوره مهرآفرین اصفهان به سرپرستی دکتر نوروزی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، مجموعه آزمونی را طراحی نموده و دانش آموزان خود را در ابتدای سال تحصیلی در این زمینه استعدادسنجی می نماید.

با توجه به داده‌های این آزمون، پرونده­ی استعداد سنجی برای هر دانش آموز تشکیل می‌شود و مربیان با استفاده از این پرونده به راهنمایی و هدایت دانش آموزان، تحت نظارت والدین خواهند پرداخت.